Jaren ‘30 en ‘40 muziekstreaming vereiste veel muntjes

Meer dan 70 jaar geleden in de Pacific Northwest verbond een op telefoons gebaseerde jukebox bellers met hun favoriete deuntjes.

Multiphone, het geesteskind van uitvinder Ken Shyvers uit Seattle, verscheen in 1939 op het toneel. In die tijd draaiden jukeboxen hooguit nog een stuk of twintig platen. 20 Keer zo’n 3 minuten speeltijd, dus na 60 minuten had je alles wel gehoord. 

Shyvers wilde de afspeellijst van een jukebox uitbreiden, dus creëerde hij de Shyvers Multiphone.

De Shyvers Multiphone is een mini-jukebox met een geweldige vormgeving. Wat een Art Deco design! De Multiphone is ongeveer 20 centimeter lang en tijdens de hoogtijdagen van het midden van de vorige eeuw was het overal te vinden in Amerika, van eetbalies en bars tot aan drive-in theaters.

De Shyvers Multiphone had meer dan maar liefst 170 nummers om uit te kiezen!

Klanten gebruikten de ingebouwde telefoon om verbinding te maken met het lokale Multiphone-station dat gevuld met platen en draaitafels. Een DJ met een vriendelijke stem zou aan de andere kant van de lijn wachten om de oproep te beantwoorden en de gevraagde plaat af te spelen. De stations in Seattle, Tacoma, Bremerton en Spokane werden volledig bemand door vrouwen.

Hoewel Shyvers de techniek zeker verbeterde, was het luisteren naar livemuziek via de telefoon niets nieuws. 

Het eerste live-streamingsysteem, de theatrofoon, werd in 1881 in Frankrijk uitgevonden. De wandtelefoon met muntinworp werd opgesteld in onder andere hotels, cafés en clubs in Parijs. Deze theatrofoon zond live opera-, theater- en nieuwsprogramma’s uit met intervallen van vijf minuten. Geluiden werden overgebracht via kabeldraden die door het rioolstelsel liepen. 

Automatic Hostess Studio

De zogenaamde bekabelde muziek bruiste in het begin van de 20e eeuw toen jukeboxen en radio’s die op platen speelden populair werden. 

Eind jaren dertig beleefde muziek via de telefoonlijn een heropleving. De geluidskwaliteit via de telefoon was eind jaren ‘30 al van een behoorlijk nivo. Met de telefoon distributie studio was het aanbod van de muziekkeuze veel uitgebreider. Het systeem was hierdoor dus vooral aantrekkelijk voor gebruikers. Ook voor het bedrijf waar een muziek distributie systeem stond, het was immers een veel lagere inverstering dan een jukebox met platen. Bij dit telefoonsysteem zat echter wel een abonnementsprijs.

Je stopte je stuiver in de Multiphone en je hoorde een gastvrouw van het centrale station via de luidspreker vragen: “Welk nummer alstublieft”?

Ik wil graag nummer 202, “Fool As I”. Dan pakten ze vervolgens deze plaat uit het rek in de studio en legden hem op de draaitafel die hoort bij de locatie waar je was. Het was in die tijd echt het nieuwste van het nieuwste. Het was 1953 in Amerika en Shepard (Dj), die zichzelf Joyce noemde, werkte tot na middernacht in een geheime studio en bedient wat voor die tijd de allernieuwste technologie was. “We kregen te horen dat we geen informatie over onszelf moesten geven, dus moesten we onder een andere naam werken”, herinnert Shepard zich, die ervoor koos haar middelste naam te gebruiken. 

Manitowoc Wired Music Studio, 115A N. 10th St. – 1950. Het Harris Radio-bord op de foto bovenaan identificeert het gebouw en was een radiowinkel op de begane grond. De Hostess-studio bevond zich op de tweede verdieping.

“Joyce” was echter geen spion uit de Koude Oorlog. 

Ze maakte deel uit van een klein leger vrouwen in de staat Washington die als dj’s voor Multiphones, op telefoons gebaseerde jukeboxen, werkten. De apparaten waren de Spotify van hun tijd en boden wat sommigen misschien beschouwen als de vroegste vorm van commerciële streaming. Shepard, die in Tacoma werkte, zegt dat ze ook af en toe de rol van therapeut speelde, vooral met eenzame militairen die net zo vaak belden om een ​​andere menselijke stem te horen als hun favoriete liedje.

RockOla Mystic 1940 Telefoon Muziek Distributie Jukebox

“De geluidskwaliteit van telefoonlijnen was inmiddels beter geworden en in 1940 dachten de grote jukeboxfabrikanten opnieuw goed na. Grammofoonjukeboxen zijn verouderd, en als ik niet aan boord kom met deze bekabelde muziek, dan blijf ik achter achter! Dus eigenlijk sprongen alle jukeboxfabrikanten aan boord en maakte er zijn eigen versie van”. Het verschil met Shyvers was dat hij de Multiphones uitvond en ook zelf produceerde én beheerde het bedrijf zelf, dus hij was de volledige eigenaar van alles. Maar aangezien Shyvers nogal een kleine bedrijf was, opereerde hij alleen in het noordwesten.

“Iedereen sprong aan boord.”

Merken als Ami, RockOla en Seeburg kwamen ook met telefoon distributie jukeboxen uit.

Shyvers Multiphones brachten niet alleen een bredere muziekselectie naar de zakelijke vestigingen van Washington; het bracht ook werkgelegenheid voor de tientallen vrouwen die telefonische verzoeken op de stations aannamen.

Bijzonder eigenlijk dat deze telefoon distributie systemen niet nog veel populairder waren

Tegenwoordig streamt iedereen! Vreemd eigenlijk dat dit systeem in de vijftiger jaren niet razend populair geworden is. Dat heeft vast met de onkosten te maken wat een studio én in de vijftiger jaren hadden de jukeboxen immers veel meer selecties.

error

Jukebox kopen of verkopen? Bel of app naar +31 (0)621301052.

Meer weten?